Tugasan itu termasuklah me­lakukan kerja-kerja seperti mengalihkan perabot, mencuci tingkap, meluncur ais, dan membina orang salji.
Itu antara beberapa tips yang digariskan menerusi lima pelan kecergasan untuk kira-kira 31,400 anggota Perkhidmatan Polis Metropolitan atau Met oleh majalah mereka, The Job.
Panduan tersebut disusun oleh seorang pakar kecergasan yang juga bekas jururawat Perkhidmatan Kesi­hatan Kebangsaan (NHS) yang kini bertugas sebagai ketua unit kesihatan pekerjaan iaitu Sean Burgess.
Dirangka secara bersahaja, pelan itu menyarankan anggota polis yang berkenaan supaya melakukan sebarang kerja rumah yang memerlukan banyak pergerakan seperti membuat regangan, mengangkat, dan membawa barangan.
Menurut satu sumber polis, seseorang pegawai itu bukan sahaja perlu sihat dari segi fizikal, tetapi adakalanya perlu berbakti kepada masyarakat selain hanya menangkap penjenayah.
“Secara jujurnya, kebanyakan anggota dan pegawai bergelut untuk mendapatkan masa yang sesuai melakukan sesuatu aktiviti seperti meluncur ais dan sebagainya,” katanya.
Pesuruhjaya Perkhidmatan Polis Metropolitan, Bernard Hogan yang kecewa melihat beberapa anggota polis yang terlalu gemuk ketika mengejar suspek juga pernah memberikan komen mengenai perkara itu sebelum ini.
“Jika mangsa menjerit me­minta pertolongan, pastinya mereka mahu anggota polis yang sihat untuk mengejar penjenayah,” kata­nya.
Menurut data yang dikeluarkan minggu ini, kira-kira 382 daripada 25,013 anggota polis Met gagal dalam ujian kecergasan yang dijalankan dalam tempoh setahun bermula Disember 2014 yang lalu.
Garis panduan untuk pegawai polis juga menunjukkan, mereka yang gagal dalam percubaan pertama diberi tempoh enam hingga 10 minggu untuk menjalani program latihan kecergasan selain ujian u­langan.