LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close
-

Nasihat Dari Kementerian Kesihatan

post-feature-image

Tanggung jawab dan tugas doktor adalah memastikan pesakitnya boleh dapat rawatan yang sesuai dan betul. Hospital dan doktor tidak boleh tolak pesakit hanya kerana mereka tidak mampu bayar deposit semasa membuat pendaftaran di mana-mana hospital, mahu pun kerajaan atau swasta.



Kepada Kaum Lelaki:~
Adalah dinasihati doktor bahawa kaum lelaki tidak mengamalkan hubungan seks bebas dengan kaum wanita yang tidak kenal atau melacur(sila rujuk Gambar A). Ini boleh mendatangkan risiko menjangkiti AIDS, panyakit yang No.1 bahaya dalam dunia yang masih belum dijumpai ubat yang berkesan untuk rawat dan sembuh sepenuhnya.Organ kelamin kaum lelaki harus dijaga kebersihan sentiasa supaya elakkan isteri atau pasangan seks mereka dijangkiti kuman di bahagian organ seks kaum wanita selepas melakukan hubungan seks. Kaum lelaki juga dinasihati menjalankan sunat untuk memastilan bahagian zakar mereka sentiasa bersih dan tidak tersoroknya kuman,kenduri sunat ikut kemampuan masing-masing memandangkan keadaan ekonomi sekarang tidak begitu baik,boleh jimat harus jimat.

Kepada Kaum Wanita:~
Kanser payudara antara penyakit kanser yang tinggi ranking yang boleh membawa maut kepada kaum wanita di Malaysia selain kanser oval. Kaum wanita dinasihati sentiasa check payudara mereka selepas mandi dan berjumpa doktor setahun sekali untuk check payadara mereka. Cara check payudara yang betul adalah seperti gambar B berikut.
Adalah diingatkan kepada kaum wanita, menyusu susu ibu (breastfeeding) boleh mengurangkan risiko kanser payudara.

Ingat,mencegah adalah lebih baik dari merawat.

Rakyat Sihat, Negara Kuat.

Sekian.

Sumber :http://www.berita-harian.net/